Dentysta Bydgoszcz
2 lutego, 2021
Metody budowy dachu – solidne budownictwo
8 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto wykupić osobisty e-podpis ?

Profil zaufany czy podpis kwalifikowany

Sieć daje wciąż ogromną ilość możliwości, korzystając z niego możemy wykonać wiele spraw, także w kwestiach urzędowych i administracyjnych. W tym celu można przede wszystkim stosować dwa sposoby potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono w celu zastąpienia do tej chwili używanego podpisu ręcznego. Chociaż nie eleiminują go na stałe, dla wielu osób prywatnych i właścicieli firm używanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza znaczną ilość czasu. Jak wiadomo troska o dobry wynik spraw np. urzędowych przeważnie wiąże się z przesyłaniem wniosków. Zastosowanie elektronicznych metod umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotychczas należało przeznaczyć, by dojechać do urzędu, często także wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same rzeczy można załatwić bez wychodzenia z biura lub mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy podpis kwalifikowany?

Od razu należy zauważyć, że podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw zastanowić się, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany posłuży tylko i wyłącznie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP albo CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast szersze przeznaczenie, co sprawia, że spora liczba właścicieli firm decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy dokument, jaki można było do tej chwili podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować również na przykład e-malie, umowy lub transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie darmowy, z kolei za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis będzie aktywny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin ważności do 3 lat.

Jeśli dana osoba potrzebuje zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Natomiast e-podpis kwalifikowany jest standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość nie najwyższych, dzieląc kwotę na pełen okres ważności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi bazę sprawnego działania w firmie. Dlatego, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa jest przy zastosowaniu współczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Obok takiego samego zastosowania, które gwarantuje profil zaufany, elektroniczny podpis  pozwala również regulowanie wielu innych formalności. Dla przykładu stosując elektroniczny podpis kwalifikowany między innymi można sygnować oraz składać sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy na odległość lub brać udział w aukcjach i przetargach elektronicznych. Oprócz tego umożliwia podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich istotnych dokumentów oraz ma tę samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć osobisty e-podpis?

Certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest podpis kwalifikowany Eurocert. Żeby mieć podpis elektroniczny trzeba zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający potrzeby sprzęt oraz oprogramowanie, przy tym określając, jak długo okres ważności podpis będzie nam niezbędny. Po odbiorze zestawu, trzeba zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby partnera sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko taką metodą elektroniczny podpis kwalifikowany zostanie aktywowany oraz gotowy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i trzeba na nie przygotować dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu podpisu elektronicznego.

W jaki sposób używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować najmniejszego trudu. Wystarczy podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a potem przez oprogramowanie prostą opcją „podpisz” nanieść na wygenerowany dokument elektroniczny podpis, postępując zgodnie z wskazanymi możliwościami formatu.

Chociaż osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami albo osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny Toruń

Strona używa cookies
Ok