W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje bardzo istotną rolę, bowiem wcale nie jest tylko – jak to się potocznie powiada – „osobą zaufania publicznego”, lecz również kimś, kto bezbłędnie orientuje się w tajnikach prawa. Notariusz jest więc przedstawicielem publicznym – tak jak policjant – i jego zadaniem jest dbanie o interesy Klienta. Do rejenta za każdym razem wędruje się z dokładną sprawą oraz trzeba wziąć ze sobą wszelkie nieodzowne papiery. Te, jakie będą przez niego utworzone są traktowane jak dokumenty oficjalne i posiadają tzw. moc prawną. Innymi słowy, to co zostało w nich przez strony postanowione wchodzi w życie. Nic więc dziwnego, że do notariusza koniecznie należy zabrać, przykładowo umowy dotyczące ubezpieczenia, umowę o podziale majątku czy umowę odsprzedaży domu.
Najważniejszym zobowiązaniem notariusza jest działanie odpowiednio z nakazami prawa, jednogłośnie z pozyskaną widzą i kompetencjami. Mówiąc w skrócie nie może więc dojść do działania wbrew przepisom, kiedy rejent z pełną świadomością wyzyskuje swych Klientów stosując w praktyce liczne błędy oraz przeinaczenia. Każdego urzędnika zaufania publicznego obowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki starannie wskazuje na to, jak rejenci koniecznie muszą postępować.
Umowy, które sporządzamy na własną rękę, m in. umowę najmu garażu, świadectwo o pełnomocnictwie czy potwierdzenia o wysłaniu darowizny, krótko mówiąc nie są objęte wiążącym uwierzytelnianiem przez notariusza. Najczęściej figuruje na nich pieczęć notariusza, jeśli zależy nam na tym, aby podnieść wagę i rzetelność danego dokumentu. Ściślej mówiąc – w ogóle nie ma takiego przymusu, nie powinniśmy kłopotać się o kolejne zaświadczenia.
Rodzime prawo uznaje też te okoliczności, w jakich notariusz jest zwyczajnie nieodzowny. Można do nich zaliczyć dokumenty, które bez jego pieczątki są uważane za nieważne.
Dokumenty kupna i odsprzedaży wszystkich nieruchomości – kawalerek, domów, działek pod budowę, terenów gospodarskich, działek wypoczynkowych etc.
Wydanie darowizny, jeżeli zapomogą jest nieruchomość
Oświadczenie woli, czyli testament
Umowa rozdzielczości majątkowej, a więc tzw. intercyza
Podzielenie spadku, jeśli do podziału jest jakaś nieruchomość
Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie
Wyliczone powyżej dokumenty muszą posiadać bezwzględnie pieczęcie i autograf notariusza. Różne inne w zasadzie nie muszą posiadać wyglądu aktu notarialnego, wolno opracowywać je w swobodny sposób. Trzeba pamiętać, iż wyłącznie umowy zatwierdzone przed rejentem na pewno są zgodne z prawem.
Jeśli mamy na względzie spółki handlowe, wtedy obowiązkowo muszą one podpisywać w asyście rejenta, m.in. zmiany w zarządzie, formularze dotyczące kapitału zakładowego, deklaracje dotyczące objęcia przez współwłaściciela danej części udziałów.
Skonstruowanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz uzupełnienie jej pieczątką i podpisem rejenta podlega stosownym stawkom. Są one całkiem duże, jednakże zależą zwłaszcza od wartości przedmiotu umowy. Jeżeli jakakolwiek osoba zamierza odstąpić nieruchomość wartą kilka milionów złotych, wówczas musi liczyć się z ogromnymi sumami. Ostateczna taksa jest wyznaczona poprzez Ministra Sprawiedliwości, jednakże rzeczywiście jest ona okazała. Notariusze wcale nie są przymuszeni do wdrażania najwyższych stawek, a co najistotniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich zmniejszenie. Do notariusza wędrujemy zwłaszcza w bardzo istotnych sytuacjach, a więc takich jakie wymuszają podpisania przez osobę trzecią lub planujemy przechować wysoką ilość pieniędzy.
Oprócz tego, iż rejent musi koniecznie wziąć za swoją pracę wynagrodzenie, musimy opłacić podatek, przykładowo koszty związane z księgą wieczystą i uiścić opłaty sądowe. Odpłatności takie są przekazywane poprzez notariusza właściwemu urzędowi skarbowemu lub sądowi. Na wszystkich dokumentach, mamy możliwość precyzyjnie skontrolować, co musimy spłacić. Niezwykle często Interesanci telefonują do Kancelarii w Toruniu i zamierzają natychmiast uzyskać informacje mówiące o tym, ile konkretnie co będzie kosztować. Oczywiście w przypadku taksy istnieje możliwość negocjacji stawki, bowiem na inne należności notariusz po prostu wcale nie ma wpływu.
Przede wszystkim – rejenci mówiąc w skrócie nie powinni podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w dowolnym sensie w wykonywaniu funkcji osoby zaufania publicznego. Notariusz nie może stąd zajmować się handlem, pośrednictwem (przykładowo nieruchomości) albo doradztwem w interesach.
Po drugie – w ogóle nie może podejmować pracy bez aprobaty izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód naukowca, pracownika dydaktycznego lub będącego skupieniem obu.
Po trzecie – pod jedną nazwą czasem może realizować swoje cele paru rejentów (m in. w postaci spółki cywilnej) chociaż z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jeśli zamierzasz wiedzieć dużo więcej, kliknij w ten link – Kancelaria notarialna